Nykterist?????????

Jag har tillbringat dagen i Borgholm, på utbildning i ansvarsfull alkoholservering. Första delen avklarad, sista delen imorn...

Det är jobbigt med alkoholutbildning, på så sätt att man inte har nån annan att jämföra med än sig själv... O det är inte kul... Bara för att nämna några grejer:

Ett standardglas är lika med: 15 cl vin, 1 starköl eller 4 cl sprit.
En kvinna bör inte dricka mer än 9 standardglas per vecka, och högst 3 vid ett och samma tillfälle.
3 standardglas vin är 45 cl, alltså 4,5 dl.
I en vinare så är det alltså ca 7 standardglas... Bara DET!!!
När man har fått i sig mer än 3 standardglas så tar kroppen och psyket skada... Vi har bara ett visst antal hjärn- oc nervceller och för varje cl sprit, så försvinner det en del!!
Sjukdomarna som kommer med alkoholen är skrämmande, man börjar verkligen fundera om det är värt att hinka i sig sprit helg efter helg.
Alkohol är ett nervgift, och hade det "uppfunnits" idag, så hade det med alla sannolikhet blivit förbjudet! SJUKT!

Lite annan "spännande" kuriosa:
Varje våldsbrott kostar samhället 117 000 kr i genomsnitt! Alltså varje slagsmål där någon blir slagen, ska ha sjukvård, anmäla till polisen, polisen ska förhöra etc etc etc... 117 000!! VARJE VÅLDSBROTT!
Tänk er själva vilka siffror det kommer upp i Vetlanda!
Under midsommarhelgen, alltså EN helg, förra året anmäldes 52 våldsbrott i Borgholm!!
117 000 x 52 = 6 084 000
Det är över 6 miljoner kronor för samhället rakt ner i skit!!
Fan så mycket annat man kan göra för de pengarna! Bättre sjukvård, fler poliser, förbättra äldreomsorgen. Nej, i stället ska folk gå och puckla på varandra? IDIOTER!!

Vi hade även en pappa som förlorade sin son i en rattfylleriolycka för ca 12 år sedan! Han historia var den mest gripande jag någonsin hört! Den fick en att tänka efter, att det är inte bara siffror, en hel familjs tillvaro splittras, för att EN person gjorde ett val att sätta sig bakom ratten...

Det är jobbigt med alkoholutbildning för det påverkar en så mycket. Om jag går tillbaka till mig själv och jämför när jag började med alkohol, vad jag har utsatt mig för under mina tidiga år när jag tyckte jag var vuxen och hade stenkoll!

Är det verkligen värt det, när man vet vilka skador som kommer och vad man utsätter sin kropp för?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0