Vikingalagen vs Jantelagen

Älskade jantelagen.... Hur många gånger har den inte stått i vägen?!

"Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien".

Är det någon som känner igen sig kanske...? Misstänkte det...


Under min vecka i Tyskland var denna "lag" på tal mer än en gång... Otroligt intressant ämne att diskutera och fundera kring. HUR kommer det sig att man faktiskt "lever" efter denna lag? Inte så att man har den på vägen hemma och läser den varje kväll, men på så sätt att tankesättet som genomsyrar hela texten är så "svenskt".
Sorgligt...
Aksel Sandemose har formulerat konceptet "Jantelagen" 1933.

Under min vecka blev jag även introducerad för Vikingalagen... "Pappa" till den lagen är Lars Eric Uneståhl, fil dr och psykolog. Lars har tränat många elitidrottare i mental träning och haft seminarier i ledarskap.


Enligt min mening verkar Vikingalagen otroligt mycket sundare... Vem mår bra av att nedvärdera sig själv så fort man får tillfälle... Nej, världen är tillräckligt komplicerad ändå... Jag väljer det positiva synsättet, vad väljer du?!

Jag gillar mig!!





Vikingalagen - "Anti-jantelagen" 

  • Tillvarons största gåva - det är jag själv.
  • Alla människor kan lära sig något av mig.
  • Mina tankar är mer komplicerade än alla datamaskiners.
  • Mina känslor är lika viktiga som andra människors.
  • Det jag säger är väl värt att lyssna på.
  • Det jag gör är värt att uppmärksammas.
  • Jag respekterar mig själv och finner att andra gör det också.
  • Jag skrattar åt mig själv med ömhet och värme.
  • Jag har full rätt att må bra på alla sätt.
  • Jag är unik, det finns ingen mer som jag.

Lars Eric Uneståhl


Jantelagen

  • Du skall inte tro att du är något.
  • Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  • Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  • Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  • Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  • Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  • Du skall inte tro att du duger till något.
  • Du skall inte skratta åt oss.
  • Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  • Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Aksel Sandemose


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0